De mobiele revolutie

De mobiele revolutie zal in 2019 onverminderd doorgaan. Zo zagen we vorig jaar al dat wereldwijd het mobiele internet groter werd dan de desktop. Zo is het aantal zoekopdrachten bij Google dat via mobile gaat inmiddels die via de desktop ruimschoots voorbij. Vandaar dat Google ook een ‘mobile first‘ aanpak heeft aangekondigd voor dit.

Mobile first!

Google heeft er nooit een geheim van gemaakt dat ze “mobiel vriendelijke” websites waarderen. Ze rolden dan ook het “Mobile Friendly” label uit om aan gebruikers aan te geven of een website wel of niet geschikt is voor mobiel gebruik. Aangezien mobiel gebruik van het Internet nog steeds in een rap tempo aan het groeien is gaat Google een volgende stap zetten in het ranking proces voor websites.

Maar wat betekend dit dan?  Er komt een aparte mobiele index en die wordt bovendien leidend. Dat Google hier al enige tijd mee bezig is blijkt al uit de ‘Mobilegeddon’ . Nu is er dus een aankondiging van een aparte mobiele index. Het percentage Nederlanders met een smartphone is inmiddels al ruim 86 procent. De groei komt nu vooral van ouderen, want jongeren zonder smartphone bestaan (bijna) niet meer.